Dersu Uzala

Dersu Uzala
Nõukogude Liit, Jaapan
1975, 2h 24m
Režissöör
Akira Kurosawa
Osades
Maksim Munzuk, Juri Solomon, Svetlana Daniltšenko
Keel
vene
Subtiitrid
eesti

1902. aastal nõustub rändsuguharu kütt Dersu Uzala (Maksim Munzuk) kauges Siberi maanurgas juhatama vene sõdurite topograafilist ekspeditsiooni üle Kaug-Ida mäeahelike. Algselt veidrikuks peetav mees teenib peatselt oma oskuste, loodustunnetuse ja sügavate väärtushinnangutega kõigi austuse. Ta päästab salga kindlast hukust ning sõbruneb selle juhi kapten Arsenjeviga (Juri Solomin). Sellest saab alguse eepiline sündmuste ahel, mille käigus mõlemad mehed proovile pannakse.

“Dersu Uzala” oli ainus film, mille Jaapani kino suurkuju Akira Kurosawa tegi väljaspool Jaapanit. Pärast 1971. aastal valminud “Dodes’ka-den’i” ebaedu tegi elus pettunud Akira Kurosawa ebaõnnestunud katse endal veenid läbi lõigata. Eluisu taastas võimalus, mille pakkus Mosfilm: teha Nõukogude Liidu ja Jaapani esimene koostööfilm. Võtted Siberis olid ülirasked ja pikad, aga vaev tasus ennast ära. Film pälvis 1976. aastal parima võõrkeelse filmi Oscari. Filmi saatis suur edu mitmel pool maailmas.

Linateose aluseks on vene rännumehe ja kirjaniku Vladimir Arsenjevi raamatud “Ussuurimaa” ja “Dersu Uzala”. Filmi ühe peaosatäitja Juri Solomini väitel oli Kurosawa tahtnud seda filmi teha juba 1930. aastatest peale, aga varem oleks Siberis filmimine olnud poliitilistel põhjustel võimatu. Aastakümneid hiljem tehtud pakkumine taastas Kurosawa karjääri ja andis vahepeal erakuelule suuna võtnud mehele piisavalt eneseusku, et jätkata filmide tegemisega. Stsenaariumi autoriteks said andekas vene kirjanik Juri Nagibin ja Akira Kurosawa ise.

Film oli ainus, mille Kurosawa võttis üles 70mm filmilindile. Võimsad kaadris Siberi loodusest näitavad, kui õige otsus oli. Kurosawa kaamerasilma all elustub Siberi metsik rahulik loodus, taigamaastikust saab üks filmi peategelasi. Loodusel on täita tähtis osa mõlema inimtegelase karakteri loomisel ja nende õpetamisel. Pildirida erineb Kurosawa teistest töödest, kus toimub tavapäraselt raevukas, halastamatu võitlus. Režissöör laseb tegevusel voolata rahulikus tempos, ilma väliste efektide ja sündmusteta, andes vaatajale võimaluse rahulikult osa saada filmi sõnumist.

“Dersu Uzala” on variatsioon nn. “noobli metslase” müüdist, kus metsiku looduslapse primitiivsed meetodid ja tõekspidamised osutuvad pikemal vaatlusel moraalselt ja eetiliselt pädevamateks kui meie, tsiviliseeritud inimeste omad. Üles kerkivad teemad, mis olid Kurosawale ikka ja jälle olulised: looduslähedus, loodusega kooskõlas elamine, tarkus loodust hoida ja säilitada.