




KOLETISED ja KANGELASED: RAY HARRYHAUSEN 105
Ray Harryhausen oli 20. sajandi tähtsamaid filmitegijad, kelle mõju ulatub tänaseni. Seejuures ei olnud ta mitte režissöör, vaid eriefektide autorist kinovõlur, kelle käe all ärkasid ekraanil ellu ainulaadsed olendid – mütoloogilised tegelased, dinosaurused ja tulnukad kaugetest maailmadest. Ja just seetõttu on tema osalusel valminud linalood eelkõige Ray Harryhauseni filmid, olenemata sellest, kes oli nende filmide režissöör või peaosatäitja. Tema pärandit võib näha mitmetes kõigi aegade suurimates kassahittides, mille on teinud inimesed, kes olid Harryhauseni töödega esimest korda tutvust tehes alles lapsed. James Cameron, George Lucas, Terry Gilliam, Henry Selick, Tim Burton, Peter Jackson, John Landis või Nick Park – kõigil on oma lugu sellest, kuidas Harryhauseni filmid neid sütitasid. Ilma Harryhauseni filmideta ei oleks ei Godzillat, Tähtede sõda ega Sõrmuste isandat. Ka Eesti publikut on aastakümneid tagasi lummanud Harryhauseni filmid meresõitja Sinbadi seiklustest või argonautide retkest müütilise Kuldvillaku järele.
Los Angeleses üles kasvanud Harryhausen vaimustus lapsena dinosaurustest, pöördeliseks osutus aga 1933. aasta filmi “King Kong” nägemine, mis innustas teda ennastki stop-motion animatsiooniga katsetama. 18-aastaselt kohtus Harryhausen “King Kongi” eriefektide autori Willis O’Brieniga, kelle nõuandel asus õppima kunsti, anatoomiat ja filmi. Ta hakkas välja arendama tehnikat, mis sai hiljem tuntuks “dünamatsiooni” nime all. Tegemist oli kombineeritud trikkvõtetega, mida kasutati selleks, et anda edasi muljet animeeritud mudelitega suhtlevatest filminäitlejatest. Harryhausen lõi kaasa enam kui kümnekonna filmi valmimise juures, mida omal ajal liigitati madalamate eelarvete tõttu B-filmidena, kuid on ajas üle elanud paljud toonased A-filmid. Harryhauseni filmide fantaasiamaailmades said kokku kunstimeisterlikkus, käsitööoskused ja tehniline osavus. Kui Harryhausenile 1992. aastal elutöö Oscar anti, ütles õhtujuht Tom Hanks: “Mõned inimesed ütlevad, et “Casablanca” või “Kodanik Kane”, ent minu meelest on “Iason ja argonaudid” kõigi aegade parim film!“
Ja niimoodi arvab Guillermo del Toro: „Minu põlvkonnale ja igale tulevasele koletiste armastajate põlvkonnale on ta kõigist kõrgemal. Tema koletised panid miljonid üksildased lapsed naeratama ja lootma paremat maailma – kükloopide, greifide ja hüdra lastega asustatud maailma. Tema teadmised, usk ja pühendumus kujundasid terveid põlvkondi filmitegijaid.“
2025. aasta 29. juunil möödub eriefektide meistri ja visionääri sünnist 105 aastat. See on hea põhjus, et Elektriteatri publikule kinovõluri loomingut taas suurel ekraanil tutvustada. Toome ekraanile kuus Ray Harryhauseni linalugu. Need on filmid, mida võib vaatama tulla koos nii sõprade kui laste, vanemate kui vanavanematega. Mis saaks olla parem, kui koos üks äge seiklus läbi teha?