Järelkujutis
Suurmeistri Andrzej Wajda viimaseks jäänud film jutustab tuntud Poola avangardisti Władysław Strzemiński saatusest stalinistlikus Poolas, kus põrkuvad avangard ja sotsrealism, kunst ja poliitika, kunstifilosoofia ja ideoloogia ning inimene ja süsteem. See on uurimus eneseväärikuse hinnast masinavärgis, mis sunnib põhimõtteid parteipileti vastu vahetama. Ent Wajdale omaselt ei kujutata Strzemińskit kangelaslikult süsteemi vastu võitleva suurmehena, vaid oma väikest olelusvõitlust pidava inimesena, kelle suurus avaldub just nimelt järelkujutises, mille jätab inimene, kes ei ole valmis loobuma põhimõtetest.
“Järelkujutis” on mitmeti Wajda loominguline testament, milles väljendub taas ellujääja kohustus meelde tuletada ja lahata neid ajaloo peatükke, mis muutsid ellujäämise eriliseks.
Katre Pärn
Andrzej Wajda oli 40 mängufilmi autor ning tema karjäär kestis pea 60 aastat. Paljud tema filmid, näiteks “Kanal”, “Marmormees”, “Raudmees”, “Katõn” on Poola keerulisest sõjaajast ja kommunistlikust ajaloost. Õigem oleks öelda, et pea kõigis oma filmides jutustab Wajda Poola lugu ja uurib poola hinge. Andrzej Wajda viimane film uurib indiviidi ja süsteemi, veendumuste ja kompromissi vahelist konflikti. Nii võtab “Järelkujutis” kokku teemad, mida ta oma režissöörikarjääri jooksul käsitles.
Panuse eest maailma filmikunsti arengusse sai Wajda 2000. aastal elutöö Oscari.