fbpx

Olendid

Les Céatures
Prantsusmaa, Rootsi
1966, 1h 32m
Režissöör
Agnès Varda
Osades
Catherine Deneuve, Michel Piccoli, Eva Dahlbeck
Keel
PRANTSUSE
Subtiitrid
EESTI, INGLISE

Edgar Piccoli (Michel Piccoli) ja ta naine Mylène (Catherine Deneuve) alustavad pärast autoõnnetust uut elu kõrvalises rannakülas. Mylène on õnnetuses tummaks jäänud, ulmekirjanik Edgar kavatseb lõpetada oma pooleli oleva teose, aga külaelu kujuneb veel märksa ulmelisemaks ja kummalisemaks kui fiktsioon ja õige pea on Edgar mässitud kogukonna probleemidesse.

„Olendid“ on Varda esimene võimalus teha filmi tõeliselt suurte staaridega ja mida ta teeb? Oma karjääri ühe kõige veidrama ja sürrima filmi, mis paneb ka karastunumad friigid veidi kukalt sügama. Film on mustvalge (välja arvatud väike erand, mille jätaks üllatuseks) ja oma suurimale tähele Catherine Deneuve’ile keelab ta filmis rääkimise (!). Varda sõnul räägib „Olendid“ sellest, kuidas inspiratsioon võib tulla ükskõik, kust. Erinevad loomingulised impulsid moodustavad korratuse ning see korratus eri organiseeri end ise, vaid sellele tuleb anda kuju. „Olendid“ ise ongi justkui piltlik näide korratusest, mida polegi õnnestunud lõpuni korrastada. Aga sellised filmid on tihti huvitavamad ja mõjuvamad kui lõpuni korralikud.

„Olendid“ ei kuulu Varda olulisemate tööde kaanonisse, aga lisab ta filmograafiasse mitmeti huvitava lisavärvi, kuuludes samasse ritta Prantsuse uue laine kuuekümnendate aastate ulmekatsetustega nagu Godardi „Alphaville“ (1965), Truffaut’ „Fahrenheit 451“ (1966), Chris Markeri „La Jetée“ (1962) või Alain Resnais’ „Armastan, armastan“ (1968). „Olendid“ tuletab ka meelde, et Varda on ju belglane ning siit kumab läbi belglastele omast absurdi-groteski, mis muudab oma tegelased sõna otseses mõttes malenditeks suure manipulaatori laual. Jumalakuju nii aukartusetu kujutamine on pigem belgia mustade komöödiate kui prantsuse filmide osa.

Agnès Varda loomingu tervikut vaadates on selge, et rohkem selliseid filme tal pole. Painav ulmekas hea ja kurja võitlusest keset kaost, mis meid ümbritseb. Luupainaja, mis ei pruugi meeldida, aga mida on pärast päris keeruline ära unustada.

ENG

One of Agnès Varda least-seen films is also one of her most fascinating: an eccentrically imaginative science-fiction fantasia that touches on human nature, free will, and the creative process. Working with major stars for the first time on a feature film, Varda casts Michel Piccoli as a writer and Catherine Deneuve as his silent wife, a couple who relocate to the island of Noirmoutier (a longtime second home for Varda and her husband, Jacques Demy) where strange goings-on hint at a sinister force controlling the minds and actions of the residents. Slipping between “reality” and fiction, genre spectacle and avant-garde experimentation, Les créatures is a beguiling, endlessly inventive exploration of the mysterious alchemy that transforms life into art.

Seansid ja piletid
Thu 17. October 18:00
Elektriteater
Osta pilet
Vabu kohti 112
Ei leia sobivat seanssi? Jäta meile teade ning anname teada, kui filmile tuleb kavasse uus seanss. Telli teavitus